علایم مثانه عصبی

علائم و دلایل مشکلات کنترل مثانه در کودکان

علائم و نشانه های مشکلات کنترل مثانه در کودکان چیست؟

نم زدن یا از دست دادن ادرار به طور تصادفی، نشانه اصلی مشکل کنترل مثانه است. کودک شما ممکن است غالباً لباس زیر مرطوب داشته باشد.

از دست دادن کنترل ادرار در طول روز

علائمی که نشان می دهد کودک شما ممکن است دچار مشکل کنترل مثانه یا مثانه عصبی باشد، شامل موارد زیر می‌باشد:

• احساس ناگهانی نیاز فوری به ادرار ، اغلب با نشت ادرار
  • ادرار 8 بار یا بیشتر در روزیا همان تکرر ادرار
  • نگهداشتن ادرار – تخلیه مثانه فقط 2 تا 3 بار در روز ، به جای معمول 4 تا 7 بار در روز
  • ادرار ناقص – تخلیه ناکامل مثانه در هنگام رفتن به توالت
  • چمباتمه زدن ، لرزیدن ، ضربدری کردن پاها، نشستن روی پاشنه برای جلوگیری از نشت ادرار
  • جریان ادراری منقطع که بخصوص در پسرها بسیار مهم است.
  • ادرار قطره قطره
  • تخلیه ناگهانی مثانه با خنده

چه زمانی کودک من باید در مورد مشکلات کنترل مثانه به پزشک مراجعه کند؟

اگر شما یا فرزندتان نگران خیس کردن تصادفی هستید ، با یک متخصص بهداشت صحبت کنید. وی می تواند مشکلات پزشکی را بررسی کرده و به شما پیشنهاد درمان دهد، یا به شما اطمینان دهد که کودک شما در حال رشد طبیعی است.

اگر نشانه هایی ذکر شده یا نشانه‌های زیر در کودک شما وجود دارد کودک خود را نزد یک پزشک متخصص ببرید:

• علائم عفونت مثانه مانند:
    • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
    • ادرار تیره، پررنگ ، خونی یا بوی بد
    • ادرار بیشتر از حد معمول
    • اضطرار شدید به دفع ادرار ، اما داشتن فقط مقدار کمی ادرار
    • درد در ناحیه شکم، پایین یا پشت
    • گریه کردن هنگام ادرار
    • بی قراری
  • ادرار کودک شما به صورت چکه چکه است یا جریان ادرار ضعیفی دارد که می‌تواند نشانه نقص مادرزادی در دستگاه ادراری باشد.
  • کودک شما کنترل کامل ادرار خود را داشته ، اما دوباره شروع به شب ادراری کرده است.

اگرچه هر کودک منحصر به فرد است ، اما پزشکان اغلب از سن کودک برای تصمیم‌گیری در مورد زمان جستجو برای مشکل کنترل مثانه استفاده می‌کنند. به طور کلی ،

• در 4 سالگی ، بیشتر کودکان در طول روز خشک هستند
  • در سن 5 یا 6 سالگی ، اکثر کودکان در شب خشک هستند

فوراً به دنبال درمان باشید

اگر کودک شما علائم عفونت مثانه یا کلیه را دارد یا بدون دلیل مشخص تب دارد، ظرف 24 ساعت به یک پزشک مراجعه کنید. درمان سریع برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی‌تر در سلامتی از عفونت ادراری مهم است.

چه عواملی باعث مشکلات کنترل مثانه در کودکان می‌شود؟

یک سری عادات اشتباه، مانند طولانی نگه داشتن ادرار یا حتی یبوست باعث بسیاری از مشکلات کنترل مثانه در کودکان می‌شود. هم چنین عفونت ادراری ، مصرف بعضی داروها یا داشتن استرس میتواند باعث این مشکل بشود.گاهی اوقات یک مشکل پزشکی جدی مانند دیابت شیرین یا دیابت بی مزه ، آسیبهای مغزی ، بیماریهای نخاع و مشکلات ساختاری در مجاری ادراری ..باعث اختلال در کارکرد مثانه میشود.

انواع اختلالات مثانه در کودکان:

مثانه بیش فعال یا بی اختیاری ادراری:

عضلات مثانه در زمان اشتباه و بدون هشدار فشرده می‌شوند و باعث از ریختن ادرار می‌شوند. ممکن است کودک شما فشار شدید و ناگهانی در ادرار داشته باشد. ممکن است مرتباً ادرار کند 8 بار یا بیشتر در روز.

مثانه اسپاستیک :

در این حال عضلات مثانه سفت شده و حجم مثانه کم میشود .به طوری که نوشیدن مقدار کمی مایعات به بیمار احساس دفع ادرار میدهد.

مثانه کم کار:

کودکان فقط چند بار در روز مثانه را تخلیه می کنند و اشتیاق کمی برای دفع ادرار دارند. انقباضات مثانه ممکن است ضعیف باشد و کودک شما ممکن است هنگام دفع ادرار دچار فشار شود، جریان ضعیفی داشته باشد یا جریان ادرار را متوقف کندیا حتی جهت دفع ادرار با دست بر روی مثانه فشار وارد کند.

عدم تطابق کارکرد عضلات مثانه و اسفنگتر گردن مثانه:

عضلات و اعصاب مثانه ممکن است به راحتی با هم کار نکنند. با تخلیه مثانه ، عضلات اسفنکتر یا کف لگن ممکن است قبل از اینکه مثانه تا آخر تخلیه شود جریان ادرار را خیلی زود قطع کنند. بنابراین ادرار باقی مانده در مثانه ممکن است زیاد بوده یا نشت کند.این نوع مشکل مثانه احتمال آسیب کلیوی زیادی برای کودک ایجاد میکند.

در انتها به والدین  قویا توصیه میشود هر از گاهی جریان ادراری کودک خود رو نظاره کنند و در صورت وجود یا بروز مشکلات فوق پزشک کودک را در جریان قرار دهند.این موضوع بخصوص برای کودکانی که پوشک میشوند بسیار مهم است ،چرا که عدم درمان مشکلات کلیه و مثانه در سنین پایین آسیب بیشتری به کلیه ایجاد میکند.